L’argila va ser la primera matèria fonamental a causa de les seves qualitats plàstiques i refractàries. Abans i durant el procés de la seva elaboració s’hi barrejaven una sèrie d’additius prèviament molts (petits granets o fragments triturats de quars, feldespat, mica i ortosa bàsicament) a fi de donar més consistència a la pasta i, d’aquesta manera evitar que es trenqués al posar-la al foc per a la seva cocció.
Després
es procedia al pastament dels materials argilosos amb aigua fins aconseguir una
massa plàstica. L’aigua en excés era eliminada. La pasta obtinguda (encara
humida) era objecte d’un modelatge, és a dir, se li donava forma (vas, bol,
etc.). Posteriorment es procedia a la seva decoració o no. Més tard veia el
procés de cocció, que es feia introduint la peça prèviament al foc a una
temperatura d’uns 700 graus C, per tant calia alimentar constantment el
foc per mantenir el procés de cocció, on
s’esdevenien molts canvis físics i químics que feien de la peça resultant un
cos endurit i inalterable, sent-ne la vitrificació el principal responsable de
l’alta resistència de les peces ja un cop fredes, així com de la seva
fragilitat.
En un moment donat del Neolític antic (4.600 -4.000 aC), com a resultes d’un comerç primitiu basat en l’intercanvi de bens, es va difondre una nova moda: la ceràmica amb decoració impresa, amb una sèrie de decoracions a la pasta argilosa un cop ja modelada i immediatament abans de ser fornejada, que es realitzava amb la vora d’una petxina. Aquesta decoració està situada generalment al voltant del coll, la vora, la panxa i les natges. El color d’aquestes peces és marró clar o fosc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada