A l’antic Egipte, la religió, la vida i la sexualitat formaven una tríada inseparable. Els faraons reproduïen la vida eròtica dels déus al seu jaç perquè la potència sexual era un atribut de bon governant.
Min
compartia amb Osiris l’advocació de la fertilitat, però si bé Osiris era
clarament el déu de la vegetació i dels cicles de la natura, Min, amb una
erecció contundent, ho era de la fertilitat humana. Identificar la fertilitat
de la terra, tan fonamental per a la subsistència de les comunitats agràries,
identificada metafòricament amb la sexualitat humana és molt comú en la majoria
de les cultures antigues. Són més habituals, però, les representacions
femenines: des de lesVenus prehistòriques fins la Demèter grega. El femení és l’ésser
procreador que engendra la vida. A egiptela fertilitat é sessencialment
masculina. La sexualitat s’identifica amb els processo vitals i els déus que la
representen són forces creadores de vida. Min és un déu negre, fosc com el llot
fèrtil de la llera del Nil, i garanteix les inundacions periòdiques de la vall,
que són essencials per a la fertilitat dels camps, per al creixemement de les
plantes i per a la subsistència dels animals i de les persones. Una mala
collita suposava la fam i la mort, per això era tan important retre culte a l’abundància
de la natura, que, de retruc, aportava riques a la societat. així és com a
Egipte, la religió, la vida i la sexualitat formaven una tríade indissoluble.
A
Egipte, la creació del món és fruit de la masturbació d’un déu. I com passa en
tantes mitologies, el desig mou el món
diví. Els déus vivien una líbido desenfrenada. No se sotmetien l’un a l’altra a
cops d’espasa, sinó a cop de maluc.
En
honor d’Isis, que amb tota la paciència del món va recollir totes les parts del
cos desembrat del seu marit Osiris, llevat del penis que s’havia cruspit un
peix, el poble va començar a adorar i rendir culte al fal·lus erecte d’Osiris. Es
van popularitzar els amulets i les escultures del déu amb un gran penis. Es feien
processons en què es passejaven estàtues amb membres gegantins; si es disposa d’algun
home extraordnàriament dotat, se l’exhibia envoltat de dones que feien sonar
les sistres (una mena de sonalls) per estimular-li l’erecció. El ritual
fàl·lic, assimilable a les fetses dionisíaques dels romans, es completava amb
orgies i cerimònies amb toros. Les dones mostraven els genitals als toros en
aquests rituals, dansaven al seu voltant exhibint-los i es diu que les més
atrevides acabaven copulant amb el tor-déu (els sacerdots buscaven un brau que
tingués unes marques determinades que l’identificaven com la reencarnació del
déu Apis, el bou sagrat de la fertilitat.) En general el toro era el símbol per
excel·lència de la potència sexual. El sexe amb animals no era tan extravagant,
en el món antic.
Les
divinitats expressaven plaer i, sobretot, poder a través del sexe, i resolien,
o creaven, conflites per la via de la còpula. Amb uns mites tan sexualment
actius i permesos en les representacions a l’esfera sagrada, a la vida dels
mortals tenia nombroses restriccions. La sexualitat més explícita era una
prerrogativa dels déus.
La
potència sexual havia de ser un dels atributs del bon governant; un dels títols
que es solia donar als faraons és “el toro més potent”. Els faraons mantenien
harems amb centenars de concubines que aportaven els dignataris d’altres països
com a regals per segellar pactes. El faraó tenia l’obligació de tenir-les
satifestes a totes (males llengües deien que alguns feien servir dobles!) Per
altra banda, per assemblar-se als déus, els faraons reproduïen conductes que s’atribueixen a les divinitats, com ara
casar-se amb germanes.
Montse Armengol i Maite Rada a: El sexe faraònic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada