Les
pintures murals de la tomba de Tutankhamon mostren diverses
peculiaritats respecte a altres hipogeus reials. A nivell estilístic
sembla que les figures estan més plenes de vida que amb
anterioritat. Els ventres una mica sobresortits, la mida de les
figures de la paret nord (situada en front de la paret on hi ha
l’entrada), al contrari de les de la paret sud, té un cànon de
proporcions. Les quatre parets compten amb petits nínxols tapiats on
s’hi col·locaren els anomenats
maons màgics,
petites figures de divinitats protectores del difunt.
Paret
Est (1)
A
la paret est, on hi ha l’entrada a la cambra del tresor, s’hi
aprecia la llitera sobre la que es desplaça el sarcòfag amb la
mòmia del monarca difunt durant el seguici funerari. El sarcòfag es
troba sobre un baldaquí ricament decorat. Aquesta es considera la
primera representació d’una escena dels llibres de l’inframon no
reials a un sepulcr reial. El model d’aquest tipus de representació
és troba al Llibre
dels Morts.
Las
llitera és arrossegada per dotze alts dignataris del regne: Entre
ells hi apareixen els anomenats “nou
amics”, que avancen
davant dels dos visirs calbs amb les seves vestidures oficials. El
personatge que tiba la llitera darrera els visirs i que és més a
prop del rei podria ser el famós general Horemheb, que va
convertir-se més ntard en faraó.
Paret
Nord (2)
L’extrem
de corda del seguici amb la llitera ens porta directament a la paret
nord amb la representació de la cerimònia ritual d’obertura de la
boca dels difunt faraó. La cerimònia la realitza el Gran Sacerdot i
successor del rei, Ay, que amb el corresponent aparell màgic a les
mans adopta el paper de “fill” i es troba davant la mòmia del
difunt converit en Osiris. El ritual representat a aquest tipus
d’imatge, també habitual als sepulcres privats, fa possible que el
mort pugui tornar a utilitzar els seus sentits, així com menjar i
beure, igual que ho feia en vida. La inscripció mostra quen Ay ja
portava la inscripció reial en aquest moment.
L’escena
següent mostra a Tutankhamon amb un bastó, sense embenar i ja amb
estatus diví, davant la deesa celeste Nut, que realitza el gest nini
de benvinguda, simbolitzat per les dues línies d’aigua sobre les
seves mans pures.
A
la darrera seqüència Tutankhamon apareix amb el mocador reial i
seguit del seu doble espiritual, el ka,
davant Osiris, el déu de la ressurrecció. La pell verda d’Osiris
simbolitza la Natura capaç de regenerar-se.
Paret
Oest (3)
Les
representacions de la paret oest mostren una part de la primera hora
de l’Amduat,
un llibre reservat a la reialesa sobre allò que passa a l’Inframon
i que es remunta a una època anterior. Els dotze babuïns asseguts
donen la benvinguda a la barca solar en arribar a l’Inframon. Dins
la barca solar s’hi troba un escarabeu, un símbol de la
regeneració de la vida.
Paret
Sud (4, paret d’accés a la cambra funerària)
A
la paret sud, la paret d’accés a la cambra, hi ha represnetat el
rei entre dues divinitats, el rei dels morts Anubis (esquerra) i la
deesa del Cel i de l’Inframon Hathor (dreta). A l’esquerra
d’Anubis, l’escena continuava antigament amb la representació de
la deessa Isis realitzant el gest nini,
i al seu darrera tres divinitats idèntiques de l’Inframon
assegudes.
Aquesta
part de la decoració mural es va perdre quan es va enderrocar la
paret de la cambra funerària per tal de poder treure les grans
capelles, doncs tant la paret com la decoració s’havien fet
després d’haver col·locat i muntat les capelles i, per tant,
l’accés a la cambra era massa estret.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada