Les lluites gladiadors van començar com un esdeveniment relacionat amb el ritual funerari de l’època republicana, però aviat l’arribada massiva d’esclaus i diners procedents dels territoris conquerits estimulà que les classes poderoses fessin les seves inversions en espectacles oferts a les masses per facilitar la seva la seva promoció política. I així el combat agonístic va convertir-se en un instrument. La gladiatura, com tantes altres coses que van anar gestant-se en aquest procés, va arribar a un alt grau de perfeccionament.
Es tractava d’una pràctica que combinava tradició, entreteniment i
control social i, com no podria ser menys, negoci. Un negoci construït
mitjançant el vessament de sang humana aliena. Però el sistema propiciava que
l’esclau assolís la glòria , si lluitava bé, i el poble somreia, satisfet, quan
gaudia de l’emoció del combat.
Les arrels de la lluita entre
combatents, entrenats i armats de manera molt específica, per a oferir a les
masses de les ciutats un espectacle sanguinari, amb unes regles precises i un
espai condicionat a l’efecte – com un fòrum – o construït expressament per allò
– com l’amfiteatre, cal buscar-la en els rituals familiars de caràcter
funerari. Perdudes en la nit dels temps.
Els combats a mort, on es vessa
sang en honor d’un difunt per a propiciar el seu esperit i que s’entén com la
primera forma de gladiatura, no pertany al mon romà. Aquesta acció ritual els
romans la practicaren perquè la van prendre d’altres pobles veïns, com ara els
etruscs o el campans, però també d’altres pobles que no entraren en contacte
amb Roma fins dates més avançades. Les lluites a mort en honor d’un difunt
d’alt rang sembla haver estat present també a la cultura dels ibers. Per això
la hipòtesi més plausible és que es tracta d’un ritual gairebé universal. No es
pot atribuir un origen únic i amb transmissió lineal.
La tipologia de gladiadors més
antics son imatges d’enemics de Roma (tracis, samites) cosa que ens apropa a la
idea que la gladiatura funeral hauria passat a Etrúria i d’allà a Roma a
començaments del s. III ane. La tipologia de gladiadors partien dels models
d’enemics de Roma i les armes emprades eren, en origen, armes de guerra
normals.
L’aparició pública dels combats
de gladiadors s’acostuma a datar el 264 ane, quan Marc i Dècim van honorar els
seu pare mort amb un combat de tres parelles de gladiadors. El combat es
celebrà al mercat de bestiar (no existien encara els amfiteatres) del Fòrum
Boari. Els gladiadors eren tracis, presoners de guerra aparellats per a la
mort. Mica a mica aquests rituals van anar creixent de manera exponencial i van
quedar desbordats amb el pas dels anys. I el tema del combat en honor a... passava
a ser un pretext.
Els jocs gladiadors modestos (una
parella) van resultar freqüents. Les famílies poderoses estaven convertint-ho
en espectacles. Començava la professionalització dels gladiadors, es fundaven
escoles de gladiadors i es relacionava amb tema militar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada