Fa entre 38.000 i
17.000 anys es van tallar a tota Europa imatges de dones despullades. S’allunyen
de les delicades proporcions de les antigues escultures grecoromanes. Tot i que
amb discussió, la interpretació d’aquestes estatuetes ens remet a la idea de
fertilitat.
A l’art paleolític les
representacions femenines són escasses, tot i que més nombroses que les
masculines, i les més conegudes i cridaneres pel seu realisme anatòmic són les
conegudes com a “Venus paleolítiques”. En coneixem unes dues-centes distribuïdes
per Europa Occidental, principalment per l’àrea pirinenca, el sud-est de França
, Itàlia, Europa Central (conques del Danubi i el Rin) i per Rússia.
Són imatges que es centren el nu
femení, excepcionalment són representades amb collarets, caputxes, polseres,
però mai amb vestuari que cobreixi el cos. Hi ha un interès explícit per
mostrar el pubis, la panxa, els pits i les natges, fent-ho habitualment de
manera exagerada. Es mostren i estan perfectament definits els caràcters
sexuals primaris. La representació de l’apertura de la vagina. L’interès dels
autors per mostrar aquesta part de l’anatomia i aconseguir que qui les miri
fixi la mirada en aquesta zona, ens indica que el missatge a transmetre està
estretament vinculat a la regió genital. També l’exageració de les formes està
relacionat amb l’embaràs i la gestació.
L’existència d’aquestes imatges
ens indica que va existir un patró recorrent
de representació femenina a l’Europa de l’època. També que l’obesitat és
percebuda com un signe d’abundància. Una part del simbolisme de les figuretes
resideix en la capacitat (i la necessitat) de procrear que evidencien. Fins i
tot qui respongui a aquests patrons anatòmics podia ser vista com a model o
ideal de procreació i la base de l’equilibri demogràfic del grup.
La importància social de les dones queda manifestament explícita a les societats recol·lectores i caçadores, ja que hi havia la necessitat constant de mantenir el nivell demogràfic dels grups humans. Les dones van jugar un rol social destacat que els conferí rellevància i transcendí a l’àmbit de la ideologia i dels símbols, exemplificat en les estatuetes, que buscaven propiciar i potenciar al fertilitat.
Marcos Garcia: Sexo en Piedra. Versió pròpia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada