La
pèrdua del control de Qadesh (s XIV ane) per part de l’imperi egioci va siposar perdre el
control del comerç a gran escala que transitava pel corredor sirio-palestí,
patint la privació d’un material vital per a l’exèrcit: el metalls que formaven
l’aliatge del bronze, l’estany i el coure. Aquest metall resultava
indispensable per a la fabricació d’armes d’alt rendiment. El subministrament d’aquests
metalls es va veure interromput per la pèrdua del control de la ciutat
estratègica de Qadesh. I això succeeix
en el mateix moment en què una epidèmia s’expandeix pel regne d’Egipte, la qual cosa fa que la tragèdia fos doblement
perjudicial.
La fortalesa de Qadesh va ser
extraordinàriament important en tota la història d’Egipte perquè era des d’on s’exercia
el control d’un camí natural que connectava l’actual Turquia, el regne Hitita i
l’Orient Mitjà: el corredor sirio-palestí. És aquí on flueix un comerç
internacional molt important que inclou el transport d’estany i coure, elements
esencials per a la fabricació del bronze. Sense coure ni estany no es pot fer
bronze, és a dir no es podien fer armes. El ferro és un metall escàs a Egipte, l’únic que es coneix és el procedent
del ferro meteòric, extret de meteòrits caiguts i per tant també susceptible
de tota mena d’esoterismes quant a la seva utilització i treball. Per tant qui
no té el control d’aquestes rutes comercials està condemnat a una mort ràpida
davant els seus enemics.
L’intent de recuperació de
Qadesh es va produir amb Akenaton i així restablir el comerç de metalls amb
Egipte, però contra pronòstic els seus exèrcits són derrotats: Egipte portava
molt temps sense lluitar a l’Orient Mitjà perquè sempre havien controlat
aquesta zona mitjançant pactes i acords de tipus feudatari. Això agreuja la
derrota de Qadesh i obre una escletxa perquè els hitities preguessin possessions
al corredor sirio-palestí. Aleshores mor el rei.
Els egipcis afronten una
situació molt greu i la interpreten com un càtig dels déus per haver variat la
política religiosa cap el monoteisme d’Aton. És quan, aprofitan la coiuntura,
els sacerdots d’Amon recuperen el poder i retornen el culta a Amon, esborrant
qualsevol mena de rastre del culte a Aton. Millor dit, destrueixen el rastre d’allò
que propicia el culte a Aton, el propi Akenaton, no pas del déu ja que no poden
exposar-se a una repressàlia de la divinitat. El responsable és el rei que no ha
complert la funció de connecatr allò huma amb allò diví.
Meritaton el succeeix (és la
seva filla i també un cop morta Nefertiti, esdevindrà la gran esposa reial)
però disposa d’un regne molt debilitat. Per recuperar el control i estabilizar
el regnat, demana establir matrimoni amb el fill del rei dels hitites, cosa que
mai es va produir perquè sembla que aquest va morir durant el trajecte cap
Egipte. Probablement assassinat per una facció egípcia contrària als pactes amb
els hitites. De tota manera pel que s’ha pogut esbrinar, la intenció de la cort
egípcia no era el matrimoni sino guanyar temps per a recomposar i recuperar el
control comercial de l’abastament de metalls. A la mort de la reina el succeiex
Tutankamon (fill d’Akenaton i germà de Meritaton) que es casa amb una altra
germana seva Ankhesenamon.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada