La casta sacerdotal de
l’antic Egipte es regia per unes normes molt estrictes que tenien
com a objectiu complaure els déus. Durant segles, tant homes com
dones van exercir les funcions religioses que delegava el faraó,
fins que van acumular prou poder per desafiar la seva autoritat.
Els anomenem sacerdots
per comoditat, tot i que, en realitat els sacerdots egipcis tenien
poc a veure amb el que nosaltres entenem per capellans. No feien de
missatgers de la veritat revelada, perquè aquesta a l’Antic Egipte
impregnava tots els àmbits de la vida quotidiana i es transmetia de
pares a fills, de genració en generació. Tampoc els sacerdots eren
predicadors que miressin de convertir o guiar a ningú en el “bon
camí” ni feien sermons a la població dins el temple. D’entrada
l’accés al temple estava complertament restringit, i segon no
calia convertir ningú perquè ningú dubtava de l’existència de
la vida eterna i dels mèrits que calia fer per gaudir-ne.
En canvi, és impossible
concebre l’Antic Egipte sense la seva casta sacerdotal, que al
llarg del temps va anar adquirint diverses funcions i graus de
rellevància. Els sacerdots egipcis eren literalment “els servents
de Déu”, com s’anomenaven a si mateixos, i la seva funció
primigènia consistia a fer rituals i ofrenes a les divinitats. Eren
considerats imprescindibles perquè mantinguessin la Maat, l’ordre
en l’Univers. Els rituals i ofrenes sempre es feien en nom del
faraó, considerat el “primer sacerdot”, l’únic que tenia dret
a comunicar-se amb les deïtats. Però el nombre de déus del panteó
egipci era gran i encara ho era més el nombre de temples dedicats a
cada deïtat, de manera que, per raons òbvies, era impossible que el
faraó pogués venerar cada dia totes les deïtats de tots els
temples. Així va ser com es va estipular que el faraó pogués
delegar aquesta funció en el Semme Sacerdot i el seu seguici.
La casta sacerdotal
estava altament gerarquitzada. El lloc que s’ocupava en aquesta
jerarquia determinava els espais que cada sacerdot podia accedir del
temple. Al sancta santorum, el lloc on es guardava l’estaàtua
sagrada del déu, només hi podia entrar el sacerdot de rang més al:
el summe sacerdot.
Per sota del summe
sacerdot, també denominat primer servidor o profeta, hi havia
el segon servidor. Aquest era l’administrador de les propietats
del temple, dels tallers, dels magatzems on es guardaven els obsequis
per al déu i els botins de guerra dedicats al temple. Amb l’ajuda
del tercer i quart servidor, tots tres supervisaven els caps dels
escrives, els soldats i els pagesos, i també els graners on es
guardaven el blat i l’ordi de les seves terres. Tancaven aquesta
petita elit “els sacerdots especials”, entre els quals també hi
havia els encarregats de cantar els textos rituals, sovint
acompanyats d’una arpa. Aquests s’elegien enttre els fills de les
famílies més pobres, als quals la vida al temple els oferia
seguretat i una millora substancial en el seu nivell de vida.
Certament la professió
de sacerdot no solament significava gaudir de cdert estatus i tenir
les necessitats cobertes. A redós del temple, es vivia protegit dels
perills externs. No és estrany, doncs, que els sacerdots
conformessin amb el temps una societat closa, en la qual només hi
podien accedir uns pocs, que gairebé sempre eren familiars dels
sacerdots. Quan un sacerdot moria, el succeia el seu fill. Només
quan no hi havia hereu o aquest no era un candidat adequat, s’elegia
un jove aliè a aquesta casta, normalment fill d’un pare que hagués
beneficiat el temple d’alguna manera. Ja més a l’Imperi Mitjà
consta la compra de joves per a l funció sacerdotal, com a darrer
mètode d’incorporar novicis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada