Entre
l’edat del coure i l’inici de l’edat del bronze, on les comunitats eren
probablement molt petites i la densitat d població era baixa i les relacions
socials es basaven en l’estructura de parentesc. El sistema econòmic era, amb
tota probabilitat, similar al que caracteritzava les actuals societats
agrícoles simples, amb terres assignades a diferents llinatges i sense
propietat privada. En aquestes societats el lideratge s’assigna als membres més
capacitats i no és transmissible hereditàriament. A l’edat del ferro ja és
complertament diferent: una societat estatal (Estat primitiu) dividida en classes socials, la presència d’una
elit presumiblement guerrera l’estatus de la qual és hereditari, un sistema econòmic
bàsicament agrari i una xarxa d’intercanvis estesa per tota la Mediterrània,
que transportava, entre altres coses, objectes luxosos d’alt valor simbòlic.
En
una societat de classes el líder no assoleix el seu paper gràcies a les seves
qualitats intrínseques, sinó principalment perquè se li assigna de forma
hereditària. Es constata que en les societats anomenades simples, com les de l’inici
de l’edat del bronze, l’exercici de la igualtat implica un considerable esforç
social que no es correspon al fet que fos una condició natural. S’identifica en
l’ampli espectre del comportament humà els denominats aggrandizers, és a
dir aquelles personalitats més inclinades a explotar i manipular els sistemes
socials i econòmics amb la finalitat d’obtenir d’ells els majors beneficis per
a si mateixos i per als seus descendents.
El
fenomen de l’escissió és característics de les societats tribals. Es suggereix
que aquest fenomen es desencadena un cop la població traspassa el nivell face
to face, al voltant dels cent cinquanta individus. Les raons que impulsen
les comunitats a dividir-se i establir el seu territori en altres bandes poden
ser diverses, però essencialment es redueixen a l’intent d’escapar del control
d’un cabdillatge i d’una fracció de la pròpia comunitat, o a la recerca de nous
recursos quan els disponibles no son suficients per sustentar tot el grup. En els
dos casos el mecanisme d’escissió limita les aspiracions dels cabdills que
desitgen l’ampliació qualitativa i quantitativa del control ja que permeten que
escapi una part de la població. A les societats simples el mecanisme que porta
a l’assignació de lideratge també te la capacitat de regular el conflicte
intern: una part de la llibertat de cada individu i possiblement una certa
quantitat de bens (l’excedent) es cedeixen temporalment al líder per una
elecció voluntària expressada de la pròpia comunitat. En el moment en què el
poder es converteix transmissible hereditàriament, la comunitat es veu privada
d’aquesta capacitat d’elecció i, per tant, no disposa de les motivacions que abans
permetien una cessió més o menys consensuada del poder, com un mecanisme que
garanteixi, en un cert límit, que el líder posa per davant els interessos comuns
als propis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada