No té gaire sentit pensar que les
pintures situades en llocs molt estrets i de difícl accés, a la part més
recòndita de les coves, tinguessin una funció merament decorativa. Algunes
vegades descendien pous profunds, s’arrosegaven per passos estrets, escalaven
xemenies o travessaven cornisses molt perilloses fins a decidir-se a pintar en
una cambra minúscula. És difícil justificar que algú fes tot aquest esforç
només pel plaer de pintar. Indubtablement l’art del paleolític no era per ser
contemplat, sinó que el que comtava era l’experiència.
Els rituals neixen quan l’home
sent que no és més que una petita peça en l’univers, una petita part en la
natura on està integrat. Necessita entrar en contacte i parlar amb els déus,
esperits i entitats protectores personificades en animals. Amb la pintura,
recrea el viatge de l’ànima i les seves visions queden projectades en les parets,
creant el cosmos peculiar de la humanitat paleolítica. Els humans de la
prehistòria sembla que adoraven algunes d’aquestes grans bèsties, i les relacionaven
amb els seus clans com a emblemes. Es detecta una jerarquia, una organització del
món. Les bèsties no estan col·locades d’una manera aleatòria, sinó que,
estadísticament, es detecten algunes constants: els bisons, urs, mamuts i cavalls apareixen als panells centrals de les
parets; els cèrvols i les cabres, en posició secundària, i les feres ferotges,
com ara lleons, ossos i rinoceronts, al fons de les coves. S’ha inferit alguns
binomis; parelles d’animals i signes que significarien la contraposició entre masculí
i femení.
L’art rupestre estava vinculat al
que podem anomenar creences i pràctiques religioses, el resultat d’un sistema
de creences més ampli. Els foanments d’aquesta visió del món haurien estat l’esfera
d’una existència espiritual a la qual es podia accedir des de la realitat
humana (per això s’utilitzen coves com a espais de contacte entre ambdós mons)
i que el trànsit entre les dues realitats era fluïd (per això els humans es
poden tornar animals, i a l’inrevés).
És el reflex de les obsessions
que s’atribueixen a la humanitat paleolítica durant tot aquest llarguíssim període,
derivades de la vida nòmada i de la dedicacióa una economia de subsistència bsada
en la cacera i la recol·leció. Aconseguir menjar, reproduir-se amb èxit i
sortir airosos dels perills serien els objectius de les tribus, i les pintures
servirien a aquesta finalitat, encara que fos d’una manera simbòlica. Pintar le
sbèsties seria una manera d’apropiar-se-les o de tenir algún poder sobre elles.
A través de la pintura, els prehistòrics en propiciaren la cacera, i per això
sovint els animals es representen ferits, amb el cos travessat per fletxes.
Quan es representen animals amb actitud de còpula, o femelles embarassades, la
pintura servia per propiciar la fecunditat. I les bèsties perilloses en ser
relegades a espais ocults, allunyarien els enemics i la destrucció. Que les
pintures fossin realitzades en coves, i sovint en llocs recòndits, tindrà també
una raó de ser: el pintor bruixot s’havia d’amagar per fer aquests conjurs,
perquè les bèsties no l’enxampessin. I també perquè la pintura no es realitzava
per ser mostrada, sinó que l’important era l’acte màgic de pintar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada