L’aprenentatge de la interpretació musical a l’Egipte faraònic devia ser en
gran part oral, ja que no es disposa de documents escrits. L’ensenyament
s’impartia majoritàriament als temples, tot i que també hi havia escoles de
música a les corts. El caràcter sagrat convertia aquestes arts en activitats
restringides a persones considerades pures i amb capacitat per interpretar la
voluntat de les divinitats. És a dir, els sacerdots i les sacerdotesses, que un
cop dominada la disciplina s’encarregaven d’instruir els futurs músics
professionals.
El temple més important quant a l’aprenentatge musical era el de Dendera
, consagrat a la deessa Hathor. Allà s’hi desenvolupaven les danses més
místiques, conegudes com a danses hathòriques.
És el cas de la dansa dels miralls,
en què un grup de ballarines executava un joc de moviments dirigits per la
percussió de bastons i de les mans. Una altra era la dansa d’Iba, que es practicava en els rituals funeraris i que
s’acompanyava d’una cançó on es demanava que Hathor guiés el difunt cap el més
enllà. L’ermetisme i el rigor que caracteritzava la formació dels futurs músics
es traduïa posteriorment en el mateix ofici. Es creu que la disciplina es
transmetia de generació en generació fins al punt que hi havia nissagues familiars
senceres de músics. L’ofici era respectat i prestigiós, i diferenciava els músics
sacerdots que es cuidaven de les adoracions divines als temples, dels músics
professionals.
El llegat pictòric referent a la cultura musical de l’Egipte és immens. El
seu ús per excel·lència era religiós, però la música també amenitzava les
festes populars, els banquets privats i les tasques agrícoles i els seguicis
funeraris. En l’esfera religiosa la teoria musical era una disciplina sagrada.
Els egipcis creien que el cosmos tenia un ritme i una música , i el so
instrumental, el cant, la recitació i la dansa es consideraven vehicles per fer
arribar missatges als déus. L’element essencial de la música sacra era la veu,
cantada o recitada, ja que conformava tan la melodia com el missatge que havia
de ser escoltat pels déus.
L’acompanyament inseparable del cant era la dansa. Es practicava als
temples i en els rituals d’adoració de les divinitat, i sovint s’acompanyava
també d’instruments de percussió com bastons de fusta, tamborins i sistres que
en marcaven el ritme i el tempo d’execució. La tècnica era sofisticada, amb
moviments sinuosos i sensuals que incorporaven delicats gestos giratoris de
canells però també acrobàcies i salts mortals de gran dificultat. Podien
representar-los ballarins o ballarines en solitari, o bé conjunts masculins o
femenins sempre per separat i sovint guarnits amb tatuatges de sanefes o
animals, i duien collarets i braçalets a mans i turmells.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada