El temple Sirio-Palestí no
desenvolupava cap paper polític, era un espai d’annex al Palau Reial, en
l’àmbit de la complexa organització de la qual duia a terme solament les
activitats cerimonials del culte que la ciutat prestava a la seva divinitat o divinitats.
Els temples duien a terme un paper purament cultural. Cases de les diferents
divinitats de la ciuta, destinades a ser la seva llar, tenien una estructura
arquitectònica senzilla (vestíbul, sala, sagrari) i sobretot no estava
envoltada de tots els annexos (magatzems, tallers, arxius, estances del
clergat, patis, sitges…) habituals a Egipte i Mesopotàmia.
Els sacerdots eren una categoria
de dependents palatins, i del rei rebien el manteniment. Això no vol dir que la
gestió del culte no contemplés aspectes polítics, les tenia i molt fortes. Dóna
garanties al monarca de l’adhesió popular i al poble la seguretat d’una bona
relació entre els dirigents humans i els déus. Però aquesta funció política del
temple, essent el clergat directament depenent del rei (i sent el rei el
protagonista en primera persona de les principals cerimònies religioses), era
de fet controlada i ensombrida pel propi sobirà.
En la vida econòmica el paper del
temple rambé era cerimonial, no pas productiu. No posseia ni terres, ni hosts,
ni serfs rurals; era però la seu de les festes (probablement amb fires
vinculades a elles) i administrava els sacrificis amb l’afluència de contribucions
i víctimes, i amb el repartiment de carn entre els participants. Rebia ofrenes
que en bona part eren atesorades ( el temple era el tresor del palau) i en
l’altra part s’utilitzaven en el desenvolupament de les activitats cerimonials
que marcaven el ritme de la vida de la comunitat. La participació popular den
les activitats de culte podia ser fins i tot grandíssima, però se situava
sempre fora del temple, que no tenia patis ni altres espais amb capacitat per
albergar al públic de fidels.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada