STONEHENGE va ser obra dels
indígenes illencs del neolític que, tot i disposar d’una tecnologia força
primitiva, van assolir la gesta de
bastir aquesta fabulosa estructura. Aquesta construcció és una peça més d’un paisatge
neolític de gran complexitat, que bullia amb activitat i construccions de moltes
menes.
Fruit de la casualitat i l’atzar,
al sòl eren visibles tres llargs sots s’havien produït a causa de fenòmens
geològics. Cicles repetits de gel i desgel, erosionaren la pedra calcàrea
(modelat periglacial). Uns solcs excepcionalment amples i orientats de manera
casual en un eix nord-est sud-es (perfectament alineats amb la direcció de la
sortida del Sol en el solstici d’estiu, i de la seva posta en el solstici
d’hivern). Les persones que van descobrir els solcs els devia semblar que en
aquell indret, el pas del Sol pel firmament estava inscrit a la Terra. Potser
fins i tot van considerar que aquell lloc era el meli de l’Univers, o el punt
exacte del seu origen. Com en molts altres casos, allà la comunitat
prehistòrica va utilitzar les peculiaritats naturals que va trobar al paisatge
per incorporar-les als seus dissenys culturals. Sens dubte, era un lloc amb
ressonàncies sobrenaturals, digne d’esdevenir centre de celebracions que devien
implicar el transport i l’erecció del primer cicle de monòlits de èdra
volcànica procedent de Gal·les, i del gran cercle de gres de després.
És un monument que ha patit
moltes transformacions al llarg dels diversos segles. Des d’un primer recinte
construït pels volts del 3.000 aC per enterrar-hi les restes dels morts després
de la seva cremació, un cementiri de les elits que continuà en ús durant
generacions. Les pedres quee s van portar des de Gal·les (250 Km de distància) podrien tenir un
simbolisme espiritual, vinculat amb els orígens i els seus ancestres.
Aparentment, els enterraments de
Stonehenge estaven reservats a homes adults, cosa que evidentment no concorda
amb la realitat demogràfica, I que fa evident que hi havia un fort biaix
selectiu. Els morts que hi eren destinats pertanyien probablement a una elit,
ja fossin líders polítics o especialistes rituals que mitjançaven entre la
comunitat i el món sobrenatural. Pocs van ser enterrats en la primera fase, i
molts cap a la fi de l’ús del monument com a cementiri. Aquest patró podria
indicar que un petit grup familiar va enterrar els seus morts allà durant cinc
segles: hi hauria uns quants fundadors de les primeres tombes, però amb l’increment
progressius al llarg de les vint generacions, hauria crecut un llinatge nombrós
de moltes famílies descendents d’un ancestre comú. El nombre de restes
comparativament reduït i l’espectacularitat de la construcció fa pensar que
aquells morts devien ser molt importants, potser una successió de poderoses
dinasties prehistòriques.
Entre la primera i la segona fase
de Stonehenge, la població del país estava en un procés constant d’unificació,
que els va dur de la diferenciació regional i l’enfrontament violent – evident en
el registre arqueològic del IV mil·leni – a compartir un mateix estil de
cultura material (ceràmica, llars, pràctiques constructives i funeràries), tot
i els seus orígens genètics diversos. Segons aquesta hipòtesi, el monument
podria haver estat un símbols d’unificació, que integrava en una única entitat
els aspectes cosmològics (la Terra, el Sol i la Lluna) com també unia els
diferents ancestres amb una harmonia geomètrica que apuntava a un nou esperit
de comunitat supratribal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada